Duurzaam naar je werk!

De manier waarop je van je woonadres naar je werkadres reist, wordt bepaald door vele factoren: de afstand, het weer, de beschikbaarheid van openbaar vervoer, parkeermogelijkheden en -tarieven, je werkzaamheden, beschikbaarheid van alternatieven, financiële vergoeding door de werkgever of fiscus. Zo zijn er vast nog wel meer factoren die een rol spelen bij de dagelijkse vraag: hoe ga ik naar mijn werk?

Voor mij persoonlijk geldt dat ik het liefst fiets naar mijn werk. 11 Kilometer tussen woon- en werkadres is prima te doen. Gewoon op mijn stadsfiets, in een dik half uur sta ik voor de deur van het kantoor. Ik maak andere keuzes als ik afspraken heb of als het pijpenstelen regent: dan neem ik de metro. Grappige is dat dit helemaal niet sneller is: immers, ik moet eerst naar de metrohalte fietsen en bij aankomst in de stad nog een stuk lopen. Maar goed: ik kom wel droger aan op  mijn werk. Bij afspraken elders in het land, pak ik het liefst de trein. Als het niet anders kan, of als de rit met het openbaar vervoer te lang duurt (soms 2x zo lang onderweg dan met de auto), gebruik ik mijn auto om op mijn bestemming te komen.

Bij Volq wordt gebruik van het openbaar vervoer gestimuleerd door verstrekking van een NS-businesscard aan alle medewerkers. Effect is dat veel collega’s met trein, bus, metro of tram naar kantoor komen. Ook geen gedoe meer met reisdeclaraties, de gemaakte reiskosten van alle werknemers komen maandelijks op 1 factuur bij de administratie binnen.

Bij veel werkgevers wordt nog niet zo veel nagedacht of gesproken over duurzame alternatieve vormen van woon-werk mobiliteit. Een leaseauto of kilometervergoeding is al jaren ingeburgerd: iedereen weet waar hij of zij aan toe is en kent de (financiële) consequenties (b.v. fiscale bijtelling) van deze keuzen. Opvallend is dat de keuze voor transport vooral financieel gedreven is. Werknemers kiezen voor een bepaald type leaseauto omdat de fiscale bijtelling lekker laag is. Zodra de fiscaliteit wordt aangepast, weten ze niet hoe snel ze de hybride of full-elektrische auto weer weg moeten doen. Wat veel werkgever ook niet weten is dat de standaard reiskosten vergoeding van € 0,19 per kilometer ook geldt voor het gebruik van de fiets. Ook wordt de ‘fiets van de zaak’ met ingang van 2020 fiscaal aantrekkelijker gemaakt.

Tijd voor een omslag in denken!

Werkgevers hebben vele mogelijkheden om duurzame mobiliteit van hun werknemers te stimuleren, zonder dat dit gevolgen heeft voor comfort, snelheid, inkomen of imago. De mogelijkheden worden groter naar mate ondernemers gezamenlijk afspraken maken. Als je echt werk wilt maken van verduurzaming van de mobiliteit van je werknemers (en waarom zou je dat niet willen?) dan is de oprichting van een mobiliteitsnetwerk een prima stap.

Wil je wel, maar weet je niet hoe? Volq kent de wegen, heeft de ervaring en contacten om iets moois op te zetten. Partijen verbinden, community building, mobiliteitsmakelaar, vele vormen van ondersteuning zijn mogelijk. Van idee naar plan, van plan naar uitvoering. Meestal verandert er al veel als de bewustwording van de effecten van mobiliteitskeuzes groter wordt. Volop kansen! Waar wacht je nog op?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Laat hier uw reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer verhalen

Duurzaam naar je werk!

De manier waarop je van je woonadres naar je werkadres reist, wordt bepaald door vele factoren: de afstand, het weer, de beschikbaarheid van openbaar vervoer,…

Waar is de regenton gebleven?

De intensiteit van regenbuien neemt toe, zomerse hittegolven zijn eerder regel dan uitzondering geworden. Dat het klimaat verandert, ervaart iedereen wel. Er is vooral discussie…

Draagvlak kopen, is dat verstandig?

Een woningcorporatie die zonder huurverhoging een complex woningen verduurzaamt, teert in op reserves. Dat kan financieel technisch verantwoord zijn, maar is het verstandig? Argumenten om…
All articles loaded
No more articles to load
Scroll to Top