De Buurt in Leiden

Pop-up buurt als proeftuin; lessen over placemaking uit De Buurt

In het openingsweekend werd De Buurt vergeleken met de sfeer in hip Berlijn. Een gemiddelde review op Facebook van 4,8 van de 5 sterren. Tienduizenden bezoekers en veel, heel veel vrolijke gezichten. Leiden geniet deze zomer van De Buurt, de grootste pop-up buurt van Nederland. Tijd om als ruimtelijk professionals lessen te trekken. Kijk, ruik, proef en praat mee op 8 september in De Buurt!

Voor en door Leiden

Pal naast het Centraal Station in Leiden is half juni een terrein van ongeveer 5.000 vierkante meter braakliggend terrein omgetoverd tot een volledige buurt. Een strand, foodcourt, theater, sportveld, winkels. Je kunt het zo gek niet verzinnen en het is er. Het idee komt van een collectief van Leidse ondernemers. De invulling van de vele workshops, theatervoorstellingen, dancefeesten en workshops vooral door Leidenaren. En wat opvalt: veel startende ondernemers, onbekende kunstenaars en kleine verenigingen doen mee. De Buurt blijkt voor hen het ideale laagdrempelige podium om hun ‘kunsten’ aan het publiek te tonen en te experimenteren.

Tijdelijke invulling & place branding


Het idee van De Buurt is ontstaan nadat bleek dat het bouwterrein voor Lorentz een multifunctioneel gebouw van 52.000 vierkante meter pal naast Leiden Centraal Station – in juni gereed was en pas in oktober gebruikt wordt. De ideale gelegenheid om een tijdelijke invulling te geven, die bijdraagt aan de positionering van het stationsgebied. Jarenlang was het gebied rondom het centraal station een wat desolate plek; een kraakpand, veel leegstandsbeheer, matige kwaliteit van de openbare ruimte. Zeker geen verblijfsplek. Met de bouw van Lorentz en de andere projecten die op de rol staan, transformeert het gebied de komende jaren van een plek waar je zo snel mogelijk doorheen loopt, naar en plek waar je bewust naar toe gaat. Een gebied met een eigen karakter, als link tussen het historische centrum en het Leiden Bio Science Park. Idee achter De Buurt, is om in een tijdelijke setting, dat gevoel al te creëren. De ‘place branding’ van het stationsgebied begint op deze manier al voor dat er een schop de grond in is.

Placemaking   

Het idee van het Leidse collectief van ondernemers, om De Buurt een podium voor Leidenaren te maken, is de belangrijkste schakel tot succesvolle placemaking. Je kunt vanuit marketing naar een gebied kijken en een merk neerzetten. Maar het betrekken van de lokale gemeenschap door ruimte te scheppen voor initiatief, dat maakt de plek. Zo worden lokale ideeën, inspiratie en potentieel benut. Dat zorgt er voor dat het niet blijft bij een gecreëerd merk, maar dat de plek betekenis krijgt voor de gebruikers. Pas dan maken mensen elkaar enthousiast vertellen ze het verhaal van de plek door aan elkaar.

Gebiedsontwikkeling

Vanuit de gebiedsontwikkeling van het stationsgebied is De Buurt een fantastische proeftuin. We toetsen of – met de juiste invulling – mensen daadwerkelijk het gebied gaan waarderen. En we zien direct en heel laagdrempelig of functies aanslaan. Ruimte om te sporten in het stationsgebied? Dancefeesten in de open lucht? Een schaaktoernooi? Allemaal nog niet eerder bedacht door de vele professionals die werken aan de gebiedsontwikkeling vanuit markt of gemeente. Maar wel allemaal een succes in De Buurt. Dit inspireert om de komende jaren ruimte te blijven bieden aan spontane initiatieven en daarnaar te luisteren voor de definitieve invulling.

Voorlopige lessen

De voorlopige lessen van Volq uit De Buurt samengevat:

  1. Een lege plek – al is hij maar drie maanden beschikbaar – heeft een grote potentiële waarde;
  2. Tijdelijke invulling draagt bij aan de positionering van een gebied, aan het opbouwen van een merk;
  3. Door ruimte te scheppen voor initiatief, wordt een merk concreet en wordt lokaal potentieel benut;
  4. Een tijdelijke invulling als proeftuin, houdt professionals scherp in een langjarige gebiedsontwikkeling.

Meer lessen; denk mee op 8 september!

Er zijn nog veel meer lessen te trekken en we willen leren hoe het nog beter kan. Daarover gaan we donderdag 8 september tussen 13.00 en 17.00 uur in gesprek met geïnteresseerde professionals; adviseurs, gemeenten, ontwikkelaars. Gemeente Leiden en De Buurt nodigen je hiervoor van harte uit. Je krijgt dan een exclusieve ‘behind the scene’ rondleiding in De Buurt, de visie van Wethouder Laudy en een discussie onder leiding van Wout van der Heijden van Volq over de lessen van De Buurt. Stuur voor 1 september een aanmelding naar trudy@debuurtleiden.nl of bel voor vragen 06-41327281. Er zijn een beperkt aantal plekken. Deelname is gratis.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *