Volq Ideeënfabriek 'Ontwikkelen na de crisis'

Maak van iedere woningaankoop een feestje

“Gaan we terug naar 2007 of vertalen we de lessen van de crisis in nieuwe innovaties?” Die vraag liep als rode draad door de pitches en discussie tijdens de eerste Ideeënfabriek van Volq op 18 juni 2015 met als thema Ontwikkelen na de crisis.

Rollen

Drie verschillende korte pitches startte de discussie, ingeleid door Onno de Vries van Volq. Onno: “De drie pitches komen van mensen die je vroeger ontwikkelaar, aannemer en architect zou noemen”. Al snel bleek dat alle inleiders in de crisis, vanuit een visie of noodgedwongen, andere rollen hebben aangenomen. Marco Langerak van VolkerWessels Vastgoed vertelde hoe hij als ontwikkelaar zelf iedere vrijdag in een modelwoning kopers heeft ontvangen. Architect Bo Kristiaan Janssen van Mark Koehler Architecten nam de aanwezigen mee in zijn zoektocht naar een nieuwe manier van denken over Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. Hierbij nam hij de rol aan van ontwerper, maar tegelijkertijd ook van kopersbegeleider, community manager en financieel adviseur. De aannemer – Robert Steenbrugge van SteBru – wordt liever bouwer genoemd, omdat dat geen ondergeschiktheid suggereert. Zijn rol veranderde van bouwer naar ontwikkelende bouwer en verkoper. “Mijn broer was destijds autoverkoper, en van hem leerden we dat mensen een huis willen voelen, beleven. Ze willen de knopjes van de thermostaat proberen. Dus bouwden we een showroom, compleet met schuivende wanden om de grootte van ruimtes echt te beleven.” aldus Steenbrugge.

Overeenkomsten

Waar alle inleiders het over eens waren: de klant staat voorop. Volgens Marco Langerak waren we in 2007 de klant “een beetje vergeten”. De oplossing die zowel ontwikkelaar, bouwer als architect hiervoor gekozen hebben, is om vroeg in het koopproces zelf met de klant aan tafel te zitten. Op die manier leer je exact de wensen kennen en kun je daar in het project op anticiperen. “Maak er voor iedere koper een feestje van!”, aldus Steenbrugge.

Robert Steenbrugge was helder over zijn succes in de crisis: “enthousiasme en hard werken”. Ook de andere inleiders hebben gebuffeld om hun projecten van de grond te trekken, heel veel tijd geïnvesteerd en soms (veel) geld bij gelegd.

Twijfels

Bo Kristiaan Janssen twijfelt of hij na de crisis nog voet aan de grond krijgt bij grondeigenaren met zijn concept: “We hebben alleen al in Amsterdam nog 1.500 mensen op de wachtlijst voor een SuperLoft”. Gemeenten waren in de crisis graag bereid om ruimte te maken voor bouwgroepen, maar blijven ze dat doen na de crisis?

SteBru heeft gedurende de crisis zeer nauw samengewerkt met haar partners om te kunnen ontwikkelen: leveranciers werkten mee aan uitgestelde betaling, in ruil voor een deeltje van de winst op een project. Maar blijven de leveranciers loyaal, of kiezen ze voor een snelle deal met een andere partij nu de economie aantrekt? Robert Steenbrugge twijfelt, maar is positief en gelooft in de kracht van de relatie.

Het Volq

Onze conclusie naar aanleiding van de drie inleidingen is dat de consument beter geworden is van de crisis: lagere prijzen, meer kwaliteit, meer aandacht en beter luisterende professionals maken de koop meer tot “een feestje”. Wij van Volq zijn daar natuurlijk blij mee. De vraag rijst of dat een blijvende verbetering is. Ontstond het luisteren naar de consument vanuit pragmatisme en lijfsbehoud? Of was het visie? En wordt de opgebloeide liefde voor de consument blijvend gekoesterd? Of ruilen we hem liever toch weer – heel pragmatisch – in voor de snelle verkoop van een standaard product met een mooie marge?

Wij hopen van harte dat de lange termijn visie het mag winnen van het korte termijn pragmatisme, en dat partijen blijven doorinnoveren op wat ze hebben geleerd. We roepen iedereen op om de lessen van de crisis te blijven hanteren. Start met de eindgebruiker, maak ruimte voor alle woonwensen – van zelfbouw tot projectmatig en van sociaal tot villa – en maak van elke woningaankoop een feestje!

We bedanken iedereen die de eerste Volq Ideeënfabriek mede mogelijk heeft gemaakt:
de drie inleiders Marco Langerak (VolkerWessels Vastgoed), Bo Kristiaan Janssen (Mark Koehler Architecten) en Robert Steenbrugge (Stebru) en alle aanwezigen voor hun bijdrage aan de discussie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *