Gentrification 2.0

Ik woon in Rotterdam West. Op een mooie laan met grote groene kastanje bomen en hier en daar een trespa plaat. Mijn buren links zijn architect en de buren rechts verkopen tweedehands afstandsbedieningen. Achter mij werden een maand geleden twee terroristen opgepakt. Een divers buurtje dus.

Als ik de straat uit loop kom ik op de Middellandstraat, het verlengde van de Kruiskade. Tot een aantal jaar terug een straat die door veel mensen werd gemeden. Louche zaken, criminaliteit en hangjongeren domineerden het straatbeeld. Maar nu beginnen er langzaam leuke koffietentjes op te bloeien. De louche zaken maken plaats voor ambachtelijke winkeltjes en lunchrooms. Het lijkt een schoolvoorbeeld van gentrificatie.

Gentrificatie droom of schrikbeeld

gentrificationGentrificatie is de droom van elke gemeente, het aantrekken van kapitaal krachtigen en niche ondernemers die de wijk weer nieuw elan geven. De huizenprijs stijgt en de oude minder bedeelde bewoners maken plaats voor nieuwe rijke hipsters met racefiets, MacBooks en latte machiato’s.
Soms zorgt dit voor boosheid bij de oorspronkelijke bewoners van de wijk. Zoals in Prenzlauerberg, Berlijn, het schoolvoorbeeld van gentrification, in de hipste stad van Europa.

Wijkontwikkeling van binnenuit

Op de Middellandstraat gebeurt dit anders. Hier geen blanke middenklasse die het straatbeeld domineert maar een cultureel divers publiek en ondernemers met verschillende achtergronden die investeren in deze super gemêleerde wijk.
Zo zit er sinds kort een Kaapverdiaanse taartenbakster, een Irakese kapper die een foto expositie host en een wijkcentrum geheel gerund door bewoners. Mijn favoriete plek is Espresso Dates. Een Marokkaanse lunchroom waar toute Rotterdam de deur plat loopt. Oudere Marokkaanse mannen met mooie Afrikaanse jurken nippend aan sterke koffie, jonge kunstenaars met hun wortels in allerlei delen van de wereld en zakenlui in pak.

Sterke Schouders Sterke Stad: een nieuwe (multi) culturele elite

Op de Middellandstraat lukt het steeds beter om te kijken naar wat er al is en dat te versterken. Jonge ondernemers vinden hun weg als je de route goed aangeeft en niet te veel drempels opwerpt. Deze voorbeeldfiguren voor alle stadgenoten maken de wijk aantrekkelijker om te verblijven zonder mensen uit te sluiten.

Hipster 2.0

Dat is de toekomst, sterker nog, dat is de realiteit. Zeker voor een internationale stad als Rotterdam is de hipster 1.0 verleden tijd. Het is tijd voor de volgende versie: De hipster 2.0, met hoofddoek, met afro, met of zonder baard. Daarom op de Middellandstaat geen protesten over veryuppisering maar laagdrempelige ondernemingen die deze straat weer op de kaart zetten en waar bewoners zich in herkennen.

Diversiteit als voorwaarde

Daar zit de echte verbindende factor, dat is de nieuwe markt waarin integratie geen issue is en diversiteit een gegeven. Stimuleer deze ondernemers in dat wat ze doen. Dat maakt het straatbeeld echt een unique selling point met een wijk die van binnenuit opbloeit. De nieuwe culturele elite bestaat niet alleen uit de witte hoogopgeleide, baard dragende, racefiets rijdende Hollander. Het is de zelfbewuste bewoner van de grote stad die diversiteit wil vieren en ervan geniet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *