Eva doet niet aan marketing (en daarom loopt haar winkel zo goed...)

Eva doet niet aan marketing

Met het huidige herfstweer lijkt de zomer alweer ver achter ons, maar ik herinner mij een fietstocht door Zuid-Tsjechië deze zomer als de dag van gisteren. Tijdens een mooie fietstocht langs de Moldau komen wij aan in een klein pittoresk stadje met een groen plein. Het centrum is stil. Verschillende Aziatische uitbaters roepen met aanbiedingen van goedkope nepmerkartikelen tevergeefs om de aandacht van de slechts enkele passanten. Het maakt een bijna mistroostige indruk. Wat eens een druk marktplein moet zijn geweest, lijkt nu vergane glorie.

Delen

Behalve op één hoek. Daar is het druk. Bij een mooi historisch pand met op de gevel groot de woorden Eva en Cukrarna staan de mensen al buiten in een rij te wachten. Onze nieuwsgierigheid is gewekt en we nemen een kijkje. Een grote taart op het raam doet vermoeden dat in het pand een bakker huist. Het intikken van het woord ‘Cukrarna’ in Google Translate bevestigt dit. Die zoekactie was even nodig, want de winkelier zelf doet weinig moeite zijn product te presenteren. Er is geen venster met uitgestalde producten en klanten krijgen hun aankoop in witte onbedrukte dozen mee. Die klanten maken ons echter snel duidelijk dat het om een goede patisserie gaat. Zij kunnen hun geduld namelijk niet bewaren en maken na het verlaten van de winkel direct de witte dozen open. Stukken taart en koekjes komen tevoorschijn. Deze worden rijkelijk gedeeld met vrienden en kennissen die ongeduldig buiten de winkel hadden staan wachten. Het enthousiasme van de klanten steekt ons aan. En een uurtje later fietsen wij na een heerlijke tussenstop met volle maag het stadje weer uit.

Vertrouwen

Aan dat plein in een Zuid-Tsjechisch stadje zie je de ontwikkeling van deze tijd. In een wereld waarin internationale anonieme en onpersoonlijke bedrijven concurreren op prijs, smachten steeds meer consumenten naar ambachtelijke eerlijke producten van bekende ondernemers in hun netwerk die de lokale economie versterken. Die ondernemers hoeven het niet van de daken te schreeuwen, maar kunnen vertrouwen op de kwaliteit van hun lokale producten en het aanstekelijke enthousiasme van hun klanten. Net als Eva. Die doet ook niet aan marketing en daarom loopt haar winkel zo goed.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *