Draagvlak creëren is zinloos!

Ik hou het niet exact bij, maar er is een vraag die ik vrijwel elke week krijg: “Onno, kun jij ons helpen om draagvlak te creëren voor een plan?” Deze vraag beantwoord ik standaard met een glimlach op mijn gezicht. Het woord ‘draagvlak’ is namelijk het signaal dat er ergens in het proces iets mis is gegaan. Na mijn glimlach reik ik uiteraard de helpende hand. Maar niet door draagvlak te creëren.

Van gedogen
Als je behoefte hebt aan draagvlak, heb je in feite te lang achter je bureau gezeten. Je hebt een plan geschreven en wilt daarvoor goedkeuring ophalen bij belanghebbenden. Die goedkeuring geven ze vaak wel. Maar hoe teleurstellend is het als tijdens de uitvoering blijkt dat het alsnog allemaal op jou aankomt? Dan blijkt draagvlak maar beperkte waarde te hebben. Er is wellicht geen weerstand, maar er werkt ook niemand met je mee. De situatie of ontwikkeling wordt gedoogd, maar niemand is er echt blij mee. Mensen voelen zich geen eigenaar van de oplossing, dragen er dus ook niet actief aan bij en er ontstaat geen blijvende verbetering.

Naar enthousiasme
Hoe mooi zou het zijn als mensen echt enthousiast zijn over een ontwikkeling? Als mensen zelf met ideeën komen en staan te popelen om die ideeën met elkaar uit te voeren? Dat gebeurt als je geen plannen meer vanachter je bureau bedenkt, maar als je direct ‘de straat’ op gaat. Als mensen zelf verbeterpunten mogen benoemen. En je ze de ruimte geeft om daarvoor zelf oplossingen te bedenken én uit te voeren. Dan komen de mooiste dingen tot stand die je vooraf niet voor mogelijk had gehouden. Als je vanaf het allereerste moment met mensen in gesprek gaat, hoef je nooit meer op zoek naar draagvlak. Je krijgt dan veel meer dan dat!

Waarmee hebben collega’s, bewoners, ondernemers, etc. jou verrast toen je ze de ruimte gaf om zelf met oplossingen te komen?

3 antwoorden
  1. Willem Kikkert
    Willem Kikkert zegt:

    Helemaal eens met Onno. Bij draagvlak spreek je al over een plan, terwijl het juist de uitdaging is (en lef vereist) om zonder plan groepen te betrekken. De voor-voorkant van een ontwikkeling.

    Beantwoorden
  2. Saskia Vonk
    Saskia Vonk zegt:

    Precies wat we in Flevoland proberen te doen bij het maken van de Omgevingsvisie Flevoland. (www.visieopflevoland.nl). Maar nog lang niet eenvoudig: vergt een andere houding van alle partijen. Zien te voorkomen dat het proces alleen een ‘ideeën-bus’ wordt. En zorgen dat er écht gezamenlijk eigenaarschap ontstaat. Daar moet je de tijd voor nemen met elkaar. En durven ontdekken en fouten maken. Leuk en spannend!

    Beantwoorden
  3. Allard Dericks
    Allard Dericks zegt:

    Als je al een plan geschreven hebt en dan daarvoor draagvlak wil creëren ben ik het helemaal met Onno eens. Echter als je gezamenlijk aan een vraagstuk werkt en ook echt iedereen de kans geeft zijn/haar mening te geven en een gezamenlijk plan opstelt dan creëer je zeker draagvlak. Er moet dan wel open gestaan worden voor het plan. Als je partijen wel laat meedenken maar niks met hun input doet gaat het juist tegen je werken. Maar als je de goede vraag neerlegt, de juiste deelnemers uitnodigt, ze laat meedenken en ook eigenaar maakt van hun eigen oplossingen ontstaan er hele mooie dingen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *